ul. Pogodna 3 | Stargard

Kontakt : tel. 91 573 73 39, tel. kom. 601 727 600

Choroby dziąseł

Krwawienie i obrzęki dziąseł, odsłonięcie korzeni, rozchwianie zębów czy nawet ich utrata – głównym winowajcą takich objawów są problemy periodontologiczne.

Schorzenia periodontologiczne są najczęściej chronicznymi stanami zapalnymi obejmującymi dziąsło, kość wyrostka i ozębną.

Bakteryjną płytkę nazębną uważa się za najważniejszy, miejscowy czynnik zapaleniotwórczy. Najczęściej powoduje ona zapalenie dziąseł oraz zaostrzenie istniejących, przewlekłych stanów zapalnych w tkankach przyzębia. Płytka nazębna tworzy się na wszystkich powierzchniach zębów, błonie śluzowej dziąsła oraz uzupełnieniach protetycznych znajdujących się w jamie ustnej. Dojrzała płytka nazębna z upływem czasu podlega mineralizacji i powstaje z niej kamień nazębny.

Istnieją wzajemne zależności pomiędzy chorobami przyzębia, a chorobami ogólnoustrojowymi. Choroby przyzębia wpływają negatywnie na przebieg chorób ogólnoustrojowych i odwrotnie, choroby, takie jak cukrzyca czy białaczka komplikują przebieg periodontopatii.

Leczenie:

Leczenie jest długotrwałe i żmudne, jak w przebiegu każdej choroby przewlekłej. Daje dobre wyniki szczególnie wtedy, gdy chory zgłasza się do lekarza w początkowym stadium choroby. W każdym przypadku chorób przyzębia obowiązuje szczególna dbałość o higienę jamy ustnej i bezwzględne zaangażowanie pacjenta.

W zależności od zaawansowania choroby stosuje się:

• profesjonalny instruktaż higieny jamy ustnej
  • usuwanie czynników drażniących (złogów nazębnych, nawisów wypełnień, korekta zgryzu, palacze: rzucenie palenia,   papierosów)
  • leczenie przeciwzapalne, pasty, płukanki, żele
  • regenerację tkanek przyzębia
  • zabiegi chirurgiczne